lørdag 16. mars 2013

Gammelt skoleskap i nytt hjem.

Jeg hadde lenge gått og siklet på dette gamle skoleskapet som stod stuet vekk på kjellerlageret ved jobben min på Haukeland skole. På grunn av liten plass i vår gamle leilighet, måtte jeg vente til vi høsten 2011 flyttet inn i ny og større leilighet. 
En snill kollega hjalp oss med å flytte dette massive og store skapet som skulle få seg et nytt hjem. 
Haukeland skole har en historie på over 160 år og den gamle skolen lå nedenfor dagens sentralblokk ved Haukeland sykehus. Akkurat hvor gammelt skapet er vet jeg ikke, men spennende å tenke på at det har fulgt en skole gjennom flere år og helt sikkert vært brukt i et klasserom til oppbevaring av skolebøker, blekkhus, fjærpenner og lignende.



Hjemme i spisestua så jeg raskt at fukt og råte hadde gjort noe skade på nedre del av skapet. Dersom ikke, kan det godt være vi hadde beholdt skapet slik som det var i utgangspunktet.
Det første vi gjorde var å pusse skapets overflate slik at ripene i lakken skulle gjøre det mulig at malingen kunne feste seg bedre. Vi pusset for hånd med pussepapir og pussekloss. Deretter grunnet vi hele skapet utvendig med heftgrunn. Mye jobb...!


Etter.



Vi ønsket at skapet skulle få et gammelt uttrykk også som nytt. Derfor valgte vi å male med to farger for å pussse frem fargen under overflaten etter at begge fargene var malt på. Det første laget malte vi med grått, og det ytterste laget ble i en svært lys grønn farge. Vi pusset frem gråfargen ved hjelp av pussepapir. Jeg er så fornøyd med resultatet og nyter gamle elementer i moderne omgivelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar